Важливість знання англійської мови сьогодні складно переоцінити. Багато компаній організовують заняття для співробітників і ці уроки стають частиною корпоративної культури, об’єднують колектив. Втім, і до цього сегменту ринку дістався карантин, змінивши не тільки формат проведення навчання, а й попит на мовні школи для бізнесу.
Про те, як змінюється запит на вивчення англійської в українських компаніях ми дізнавалися в мережі шкіл з корпоративного вивчення англійської мови Yappi Corporate, яка бере участь у виставці iForum. Її директор, Віталій Васільєв, переконаний, що офлайн-формат залишиться з нами і після карантину, але підхід до вивчення мови все ж зміниться.
Як адаптували офлайн-складову навчання
Усвідомлення того, що накриє цілком і капітально, прийшло до нас вже в десятих числах березня. Тоді ж ми провели збори з методичним відділом, на яких обговорили перспективи й труднощі повного переходу в онлайн. Довгий час групові дистанційні заняття викликали в замовників скепсис через невпевненість у якості зв’язку, ефективності, роботі з матеріалами тощо. Ми знали, що якістю такий урок практично не відрізнятиметься від традиційного – це лише справа звички. Крім того, наше стандартне офлайн-заняття вже тоді на 50% складалося з роботи з онлайн-ресурсами: авторський додаток, онлайн-книги, лексичні карти, групові ігри. Карантин додав аргументів на нашу користь.
На диво, багато клієнтів позитивно відреагували на пропозицію продовжувати заняття в онлайні. Ми розуміли, що в цій турбулентності не всім замовникам було до вивчення англійської мови, тому багатьох студентів ми продзвонювали самостійно. За 72 години всі групи вже займалися в аудиторіях онлайн.
Хоча важливо додати, що нам було простіше перейти в онлайн, ніж більшості ринку. Уся наша мережа шкіл останні 5 років билася за діджиталізацію процесів. Green Forest, Yappi Corporate, Green Country і Project 12 створили власні CRM-системи, особисті кабінети студентів, авторські програми, інтерактивний підручник і відточували гібридний формат уроків.
У процесі переходу ми змогли зберегти 70% наших стратегічних замовлень. 30% клієнтів вирішили взяти паузу на період карантину або зупинитися на невизначений термін. Через карантин, скасування таборів, урізання бюджетів на навчання співробітників в компаніях і закриття офісів, ми втратили близько 6 000 000 грн загально у всій мережі шкіл.
Про нововведення у програмі
Ми працюємо в B2B-сегменті. Для багатьох наш продукт – корпоративне навчання англійської – став інструментом для об’єднання команд із різних локацій і міст. Ми створюємо можливість для людей зібратися в неформальній атмосфері з користю і знову відчути командний дух. Відчути, що ми разом.
Коли ми вчимо іноземну мову, то намагаємося отримати якомога більше практики й актуального контенту для навчання. Тому в наших студентів завжди був набір безкоштовних сервісів від школи: подкасти з носіями мови, вебінари, онлайн-відпрацювання занять, розмовні клуби тощо.
А зі стовідсотковим переходом в онлайн ми адаптували звичні в офлайні практики та інструменти й перенесли їх у віртуальну аудиторію для наших студентів:
- додали ефект «живої» дошки для інтерактивної колаборації студентів у парах і командах;
- ділимо людей на команди у віртуальних кімнатах для парних і групових робіт;
- підключаємо онлайн-сервіси гейміфікації, дебатів, дискусій, сторітелінгу;
- створюємо голосування і різні види опитувань: студенти можуть бачити на загальному екрані й обговорювати результати голосування та розподіл аудиторії на різні думки;
- використовуємо флеш-картки й тренажери для відпрацювання слів онлайн.
Про новий попит на вивчення мови
Звісно, підвищився інтерес до безкоштовних сервісів. Ми вдвічі збільшили кількість бонусних занять із викладачами та носіями мови у вихідні дні для наших студентів.
На своїх сторінках у різних соцмережах ми провели освітньо-розважальний марафон і продовжуємо регулярно публікувати текстовий і відеоконтент, орієнтуючись на реакції підписників та їхні запитання.
Відвідуваність блогу Yappi Corporate виросла на 50% в порівнянні з докарантинними часами. Люди, які раніше не навчалися дистанційно, шукають інформацію про те, як саме проходять онлайн-уроки. Тому в нових статтях ми розповідаємо про структуру, інтенсивність, види вправ на таких заняттях і їхню користь. Читають їх за сьогоднішніми мірками довго – до 10 хвилин. При цьому активність у блозі Yappi, де матеріали заточені під різні професійні спрямування, неоднорідна: є і сплеск, і спад відвідуваності залежно від тематики тієї чи іншої статті.
Як змінилась аудиторія за час карантину
Замовник став більш вимогливим. Кількість проведених занять знизилася. Плюс, збільшилося робоче навантаження багатьох студентів, що іноді позначається на відвідуваності.
Коли я проходив свою першу кризу 2009 року, то наш давній клієнт, один великий банк, запропонував ціну, за якою він був згоден продовжити контракт. Я кажу: «Ви розумієте, ця ціна на 30% нижча за середню ставку викладача на ринку? Ніхто не погодиться за ці гроші працювати». Мені відповідають: «Ваші викладачі повинні радіти, якщо в них взагалі залишиться робота». Тоді я зрозумів, що справа серйозна. Але ми вижили в той час, коли за два місяці закрилося близько 150 шкіл англійської.
Цього разу в нас усе трохи інакше, але збитки більш ніж відчутні. На час карантину ми втратили близько 40% обігу. Комусь із замовників скоротили бюджет, хтось взяв паузу, хтось об’єднав кілька груп разом, хтось так і не зміг змусити керівництво повірити в онлайн, хтось був ліквідований як бізнес.
Ми щиро вдячні кожному нашому замовнику та кожному нашому студенту, які в цей непростий час продовжують з нами вчитися. Це заслуговує на особливу повагу. Малий бізнес створює робочі місця тисячам людей. Підтримуйте його. Посиплемося ми – посиплються всi, як доміно.
З величезним розумінням до нас поставилися орендодавці. Ми зустрілися онлайн, домовилися про знижку на місяць і про дату наступної зустрічі. За день до призначеної зустрічі власниця помешкання написала, що вони згодні обнулити оренду на наступний місяць без необхідності зустрічатися. Ми були шоковані. Зателефонували та сказали, що на повне скасування плати поки не згодні, але подивимося на цифри та визначимо, скільки зможемо сплатити. Ось недавно оплатили те, що могли. Вони теж були здивовані.
Прогноз розвитку галузі
Я не вірю у смерть офлайну. Якщо ви почитаєте заголовки під час кризи 2009 року, то побачите, як усі видання навперебій кричали: «Світ ніколи не буде таким, як раніше! Фінансова система не відновиться! Споживач зміниться назавжди!», – й іншу маячню.
Офлайн буде жити, просто його стане трохи менше і він буде іншим. Наприклад, переросте в гібридний формат, коли частина занять проходить онлайн, частина офлайн, але матеріали завжди у вашому додатку. Він підходить як для групових уроків, так і для самостійної роботи. Усе це супроводжується інтерактивним підручником, відеозавданнями та можливістю відпрацювання пропущеного матеріалу в будь-який зручний час. Усі ресурси нашої компанії зараз спрямовані в R&D. Думаю, скоро ми презентуємо всім щось дуже нове.
Швидкість і адаптивність дуже важливі. Але ваша репутація і те, як ви поводилися під час кризи, ще важливіше. Впаде один – впаде хтось поруч із ним. Вистоїть один – вистоїть і той, хто поруч.