18 червня 2021 Київ, НСК «Олімпійський», вул. Велика Васильківська, 55

Ми вже розповідали про те, як змінилося навчання у деяких нових освітніх закладах. А сьогодні розповідаємо про адаптацію навчального процесу у київському ліцеї «Наукова зміна», що є загальноосвітнім навчальним закладом ІІІ ступеня з профільним навчанням та допрофесійною підготовкою. В складі ліцею функціонує спеціалізована школа ІІ ступеня з поглибленим вивченням окремих предметів. На наші запитання про оновлений карантинний розклад відповіла директорка ліцею Марія Лисенко.

— Чи відрізняється офлайн-навчання в умовах карантину і як змінилися вимоги?

— Так, офлайн-навчання в умовах карантину суттєво відрізняється від звичайного. Особливо, в умовах пандемії. Зважаючи на чисельно великі класи (30 учнів) та невеликі класні кімнати, важко дотримуватись соціальної дистанції та убезпечити дітей і на уроках, і на перервах. Для того, щоб не зупиняти навчальний процес та забезпечити якісну освіту всім учням, у ліцеї використовуємо змішаний формат навчання.

Великі класи діляться на підгрупи: половина класу навчається очно (офлайн) 2 тижні, друга частина учнів навчається дистанційно (за допомогою Google Classroom), у режимі реального часу слухає і дивиться онлайн-трансляцію уроку (Zoom, Google Meet – на вибір учителя). У класрумі вчитель залишає завдання для групи 2, самостійні або контрольні роботи (за потреби), проводить тестування. Учні, які не мали можливості бути присутніми на уроці, можуть подивитись відео, презентації, які приготував для них учитель на платформі Google Classroom.

Навчальний процес із використанням інформаційних технологій вимагає від учителя шаленої підготовки, адже має бути активований та вмотивований увесь клас, тому мають бути використані всі можливі ресурси як синхронного, так і асинхронного навчання (для навчання онлайн), технології інтерактивного навчання із використанням ігрових платформ (learningapps, kahoot, генератори ребусів та хмар слів тощо), інтерактивної дошки, мультимедійних засобів, а також технології проблемного навчання (навчальні проєкти).

— Що б ви змінили або обов’язково запровадили у шкільному навчанні зараз?

— По-перше, в умовах карантину важливо запровадити правила для батьків і дітей. Адже не кожен із батьків розбудить свою дитину вранці, знаючи, що у країні карантин і навчатися можна дистанційно. Пропуски уроків дітьми часто покриваються батьками, а вчитель у кінці навчального року винен, що дитина не опанувала навчальний матеріал.

По-друге, варто забезпечити і учнів, і вчителів (за потреби) технічними засобами.

По-третє, має бути створена національна платформа, на якій будуть розміщені ліцензовані відео, аудіо, посилання на цікаві онлайн-ресурси, які допоможуть вчителю в навчальному процесі.

— Які нові програми і технології почали застосовувати у ліцеї?

— У період карантину наш ліцей почав використовувати Пакет Google Suite for Education. Були створені класи як для навчання (за предметами), так і кураторські, де класний керівник міг спілкуватися з дітьми як онлайн (через Google Meet, Zoom), так і офлайн. Учителі опанували інструменти Google Classroom (форми, презентації, вордівські документи), під’єднали нові додатки в G-Suit: Jamboard, Zoom for GSuite, Kami – PDF and Document Annotation, Form Timer та formLimiter.

— Як інтегруються нові навчальні інструменти в процес?

— Нові інструменти легко інтегруються в навчальний процес. Вони дають можливість не тільки розміщувати навчальний матеріал та проводити уроки в режимі реального часу, але й спільно працювати з учнями (Jamboard), проводити онлайн-конференції (Zoom for GSuite), перевіряти творчі роботи (Kami – PDF and Document Annotation), давати учням завдання з використанням обмеження у часі (Form Timer та formLimiter).

Учням це не завжди подобається, оскільки більшість із них не мають мотивації та не вміють працювати самостійно. Проте, як показує досвід минулого року, всі зрештою долучаються до процесу навчання.

— Чи є перспективи у гібридної форми навчання і що потрібно для успішного міксу онлайн і офлайн?

— Існує 4 моделі змішаного навчання, яке часто називають гібридним:

  • ротаційна, що передбачає онлайн та офлайн навчання, але в межах одного великого приміщення, де діти можуть працювати в невеликих групах, виконувати групові проєкти (онлайн чи офлайн) або індивідуально працювати з викладачем (інструкції онлайн чи офлайн);
  • гнучка модель, яка передбачає навчання через інтернет, але в межах одного приміщення;
  • модель самостійного змішування, у якій одні предмети вивчаються в школі, а інші дисципліни — дистанційно;
  • поглиблена віртуальна модель, коли учні самостійно розподіляють курси навчання на онлайн і офлайн, але для цього потрібна висока самоорганізація та дисципліна.

Тож, що потрібно для якісного поєднання онлайн і офлайн навчання? По-перше, умови для проведення такого навчання: великі приміщення, оснащені комп’ютерами чи планшетами, високошвидкісний інтернет, прописані техніки такого навчання.

По-друге, гнучкість розкладу та навантаження вчителів.

По-третє, мотивовані учні та батьки, які ставляться з розумінням і підтримують.

По-четверте, опанування різноманітних педагогічних технік вчителями.

 

Марія Анатоліївна Лисенко, директорка ліцею, говорить про важливість мотивації для успіху змішаного навчання: не тільки зі сторони учнів та вчителів, але й батьків

— Як ви оцінюєте перспективи повністю онлайн-навчання?

— У наш час уже не є проблемою переведення дитини на індивідуальну форму навчання, і багато хто з батьків, які мають можливість контролювати навчання своєї дитини (мами-домогосподарки, зацікавлені бабусі та дідусі), винаймають репетиторів або ж знаходять онлайн-школи, які у вільному режимі дозволяють дитині опанувати навчальний матеріал. Але:

  • не завжди на дистанційній платформі такої школи розміщують якісні навчальні матеріали;
  • не всі діти можуть працювати самостійно;
  • не всі сім’ї мають достатньо технічних засобів, щоб могли працювати онлайн і батьки, і діти одночасно.

Для дистанційного формату навчання потрібно змінювати програми, педагогічні техніки, умови навчання, час навчання. Кліпове сприйняття інформації не дає можливості дитині опанувати великі тексти, тому дистанційні курси мають будуватися так, щоб не викликати залежність від інтернету, а мотивувати до навчання. А цього, на жаль, в дистанційній освіті ще мало. Дистанційні матеріали потребують постійного оновлення.

Дітям потрібна соціалізація, тому переходити на повністю онлайн-навчання недоречно. Але вводити елементи дистанційного навчання, наприклад, у форматі перевернутого класу, було б доцільним.

Організовано зусиллями волонтерів компаній

Спонсори та партнери 2021

Титульний спонсор
Генеральний спонсор
Спонсор Main Stage
Спонсор залу «Інтернет-технології»
Спонсор залу «Майбутнє»
Спонсор залу «Реклама і просування»
Спонсор Міста Майбутнього
Книжковий партнер
Будівельний партнер
Relax-партнер
Автомобільний партнер
Преміальний партнер
з онлайн-маркетингу
Спонсор
Спонсор
Логістичний партнер
Технологічний партнер
Digital-партнер
Інвестиційний партнер
Поліграфічний партнер
Водний партнер
Технічний партнер
Медичний партнер
Партнер розсилки
Cпонсор

Інфопартнери 2021

Генеральний інформаційний партнер