12 років існування феномена на ім’я iForum. У чому секрет успіху? За численними публікаціями в пресі, ми відстежили ретроспективу форуму. Можливо, ці спогади допоможуть відкрити таємницю. Стаття складається з цитат організаторів, ми відібрали кращі з кращих, які показують філософію iForum та головні ідеї різних років.
— Якось Дмитро Лаппо (kniga.biz.ua, член Оргкомітету iForum) розповідав, як успішно вони продають бізнес-літературу на iForum. І я йому сказав: «Сила iForum у тому, що авторами значної кількості книжок, які ти будеш продавати через 10 років, будуть люди, які тут зараз читають доповіді. (Олександр Ольшанський)
Трохи самовизначень
«Секрет у тому, що iForum на 100% є продуктом ринку — ця конференція створюється на волонтерських засадах руками найактивніших IT-компаній.»
«Родзинка iForum у тому, що він є конференцією конференцій. По-перше, він продукт самоорганізації ІТ-ринку. Це безприбутковий захід, його мета — не заробити грошей, а зібрати під одним дахом усіх дотичних до високих технологій. По-друге, iForum не є класичною конференцією, там не стільки відбувається передача інформації, скільки обмін ідеями.»
«Ми не утримуємо інтерес, ми його “ловимо” й лише локалізуємо на офлайновому майданчику. iForum — це велике дзеркало. Ми просто даємо можливість ринку подивитись на себе “у повний зріст”. У якомусь сенсі — заглянути в майбутнє.»
«iForum — не місце, де “торгують” селебріті. Ми прагнемо зберегти атмосферу доступності спілкування та отримання корисної інформації. Будь ти хоч 100 разів селебріті, та якщо тобі немає чого сказати — тобі нема чого й робити на iForum.»
«Оргкомітет знаходиться у постійному формуванні — він, як і власне конференція, організм, що самоорганізується. Наприклад, виникає потреба у якомусь певному напрямі, Оргкомітет збільшується на нового члена команди. Хтось іде, хтось приходить. Звичайно, є кістяк — люди, які були від початку. Але, як і будь-яка відкрита система, Оргкомітет вітає будь-які активності та ідеї. Єдине, що кожна така ідея (формат, напрям, нова людина) широко обговорюється усіма членами Оргкомітету, і вердикт зазвичай виноситься колективно.»
«iForum — це волонтерський проєкт, робиться на ентузіазмі. І люди, які його роблять хочуть отримувати моральне задоволення». (Олександр Ольшанський)
«iForum має бути комунікатором між різними підприємцями, а також каталізатором позитивних змін в економіці. Масштабний форум дозволяє величезній кількості учасників протягом одного дня отримати у стислій формі дані про розвиток ринку і зробити висновки.» (Олексій Мась)
«Чиновників ми звемо лише для того, щоб звірити з ними годинники. Тобто, щоб вони розуміли, чим дихає галузь, а галузь розуміла, чого чекати від чиновників.» (Денис Довгополий)
Як усе починалось: 2009 – 2013 роки
- 2009: рік, коли світ накрила хвиля економічної кризи 2008 року
«У період кризи ніщо так не сприяє розвитку, як спільне обговорення проблем. Тож головним був намір зібрати для спілкування усіх, для кого Інтернет не лише робота, але й середовище мешкання, плацдарм для втілення творчих та бізнес-ідей і простір для віртуального спілкування. У цьому сенсі красномовною є назва. Так, найменування Форум Інтернет-діячів апелює до слова «дія». Адже тільки спільно діючи, можна подолати кризу.» (Олександр Ольшанський).
«Наша мета — зібрати людей дії. Така проста, на перший погляд, ідея виявилась справжнім викликом, бо в умовах кризового березня 2009-го люди не були готові витрачати гроші на “неперевірені” заходи». У 2009-му, перший «неперевірений» iForum зібрав 1100 учасників.
- 2010: «Наша конференція буде Веб 2.0»
«Другий iForum зібрав понад 2 500 учасників, це вдвічі більше, ніж у 2009, з них 30% — власники компаній, понад 26% — керівники проєктів, близько 20% — менеджери.»
«У 2010-му доповіді на конференції більш практичні — це природно, бо ринок зріє, люди хочуть заробляти гроші. Ця конференція присвячена новій економіці, в якій ніхто з нас багато не розуміє.»
«Зрозуміло, що Інтернет-бізнес завжди буде ключовою секцією. З іншого боку, iForum абсолютно неможливий без інших стовпів інтернет-ринку (технологій, реклами та ін).»
«Напрям Реклами — найтемпераментніший як за темами, так і за активністю аудиторії.»
- 2011: «iForum допоможе “зняти вершки” з інтернет-інновацій»
«Ми спікерів не обмежуємо. Так нам вдається точно йти за трендами. Все ж таки, 60 професіоналів помилятися не можуть. У цьому році сильний акцент — це соціальні медіа… Вперше запланований окремий напрям.»
«Зараз більшість нових трендів в інтернеті тісно пов’язані із соцмережами. Думаю, будуть динамічно розвиватися різні бізнеси усередині соцмереж. Територія зовсім нова, неосвоєна, прогнозувати щось тут досить складно. Можу сказати лише одне: в соціальних медіа зараз багато людей, а бізнес має йти туди, де є користувачі.»
«Через 5 років весь Інтернет буде одна велика кнопка LIKE.»
- 2012: Основна задача iForum — контакт між людьми та обмін ідеями
«На iForum офлайновий бізнес хоче познайомитися з онлайновим середовищем, тобто на захід зараз йдуть люди, які прагнуть у своїй діяльності використовувати ті чи інші ідеї онлайн-бізнесу».
«iForum дає зрозуміти, що в інтернеті є Амазонкою, а що — маленькими струмочками, які на рух планети не впливають».
«Спікери iForum в нас завжди обираються за одним принципом: ми не задаємо тренди, ми за ними йдемо. Відтак спікери проходять відбір за якістю та актуальністю доповідей».
«Ми спеціально намагаємось не ставити акцент на “зіркових” спікерах. Не хочемо перетворити iForum на майданчик для продажу селебріті. У процесі підготовки заходу орієнтуємо спікерів, щоб вони показували не себе як бренд, а доносили до учасників конкретну користь».
- 2013: «Площа iForum збільшилась удвічі проти минулого року»
«Популярність iForum виросла в 5-6 разів. Це пов’язано як з ростом популярності інтернету, так і з демократичним форматом самого заходу. Люди приходять, щоб побачити спікерів, поставити їм питання особисто, а спікери, своєю чергою, не лише читають доповіді, але й відкриті для розмов протягом усієї конференції».
«Всі кажуть, що головний ефект від iForum — це нові ідеї. Наче й доповіді не слухав, пив каву, а нові ідеї з’явились. А у світі інформаційних технологій нема нічого дорожче гарної ідеї».
«Якщо обмежувати спікерів, диктуючи їм, про що говорити, або слухачам — про що слухати, ми завжди будемо спізнюватись».
«У цьому році не буде окремого напряму соціальних мереж. На думку Оргкомітету, соцмедіа досягли такого рівня розвитку, що так чи інакше про соціальну складову будуть говорити у всіх напрямах… З’явились нові тренди, тому ми зробили 5 напрямів. З напряму “Бізнес” виокремили “Стартапи” та Е-commerce, адже ці тренди стали настільки значними, що “заслужили” окремі напрями на iForum.»
«Минулого року був спікер із Google (США), який професійно представляє Google на різних конференціях (Мохамед Гавдат, на той момент віцепрезидент Google з ринків, що розвиваються, Європи, Близького Сходу та Африки — прим.ред.). Після доповіді він сказав, що вперше в житті був на конференції з такою кількістю молоді. Усі, хто приїжджають в Україну, відмічають драйв, потік енергії та безліч молоді, яка рветься в цю сферу.»
Переломні для України роки: 2014 – 2019
- 2014: «Найбільше досягнення iForum — факт, що він відбувся»
«Оргкомітет вирішив провести форум всупереч всім кризам, провокаціям та війнам. Ми хотіли показати, що захід такого рівня здатен об’єднати українців.»
«Найбільше досягнення iForum у цьому році — факт, що він відбувся, та факт участі в конференції великої кількості людей з усіх регіонів України. В нас були учасники з Донецька, Харкова, Луганська, Криму.»
«iForum відвідало близько 5 000 учасників. Це менше, ніж минулого року. Але порівняння тут недоречне, iForum-2014 — безпрецедентний: у розпал політичної та економічної кризи, інформаційного протистояння й розділення, захід зібрав людей зі всієї України, щоб обговорити, як розвиватися та будувати країну далі.»
«Я впевнений, що саме в такий непростий час треба проводити подібні заходи. Пам’ятаєте про концерти Шостаковича у блокадному Ленінграді? Саме такі далекі від політики заходи, як Kyiv Fashion Week, iForum та ін. дозволяють об’єднати країну і рухати економіку. Причому люди мають розуміти, що такі конференції слід відвідувати, адже це можливість зберегти соціальні комунікації та не потрапити до зони страху. Тому що війна — це і є наслідок страху.»
«Метою iForum-2014 було вивести людей зі стану шоку та направити їх на конструктив. Звісно, компанії отримали певний обсяг рекомендацій, як діяти в умовах кризи, нові ідеї. Але найважливіше — це настрій людей.»
«Атмосфера була чудова. В цьому році всі відзначили, що аудиторія значно краща. Було менше людей — 5 000 проти 7 000, але ця аудиторія була на якісно іншому рівні. Люди швидко включались, ставили гарні питання.»
- 2015: «iForum — місце для обміну антикризовими ідеями та пошуку контактів»
«Ціла секція присвячена волонтерським ініціативам, пов’язаним з ІТ. Взагалі, IT-шники дуже активно проявили себе в укріпленні обороноздатності країни, різноманітних добровольчих рухах, допомозі та співпраці із ЗСУ. До Оргкомітету iForum звернулось декілька волонтерських організацій і ми вирішили, що необхідно надати їм публічний майданчик.»
«Величезна кількість доповідей, пов’язаних зі змінами економічної ситуації. Йдеться про правильність розподілу бюджетів, механізми роботи з користувачами, у яких не вистачає коштів, різноманітний ремаркетинг тощо.»
«Найцікавіше не завжди відбувається у залі, але й в холі, де відвідувачі форуму спілкуються та знайомляться. У результаті виходить грандіозна тусовка, при чому ми прагнемо, щоб її якість зростала.»
«iForum не можна порівнювати з довгими прикладними курсами, бо задача конференції — показати вектор розвитку галузі, розказати цікаві кейси і за ними дати корисні поради рекламодавцю.» (Євген Шевченко)
- 2016: «Мета організаторів у тому, щоб iForum змінював життя»
«iForum — найбільша конференція і її цінність не у тому, щоб розповідати, що треба робити, щоб завтра настало щастя. Форум збирає найактивніших та найдіяльніших людей, і обговорення питань, актуальних для усіх, може народити як нові ідеї, так і нові бізнеси.»
«Ми відчуваємо, що він потрібний. Нам надходить зворотній зв’язок у вигляді слів подяки або думок про те, що він потрібний саме зараз, у кризу, коли треба побачити успішних людей та зрозуміти, що не все втрачено.»
«Напрям “Освіта в інформаційну епоху” з’явився цього року та обіцяє стати лідером серед інтересів користувачів. Напрям охопить всі концептуальні зміни в освіті на всіх рівнях: формальна-неформальна, загальна та спеціалізована, освіта для дітей-підлітків-дорослих, освіта на рівні суспільства-міста-держави, нові стандарти, вимоги, запити тощо.»
«iForum-2016 зібрав 7 016 учасників (проти 5 000 у 2014-му і 6 000 – у 2015-му) і вийшов за чисельністю на рівень докризового 2013 року.»
«Вперше за два кризових роки я побачив синергію росту. Серед моїх очікувань, які справдились — великий інтерес до напряму освіти, а серед очікувань, які не справдились — невеликий інтерес до теми Smart City.»
- 2017: «Місія iForum – бути тусовочною платформою»
«iForum-2017 буде про зростання. Ми бачимо, що сьогодні Україна знаходиться на етапі підйому, і зараз виграє той, хто буде бігти швидше.»
«В цьому році програма iForum пережила чи не найбільші зміни за всю історію конференції. Зник напрям SmartCity, але додалися напрями “CRM & Лояльність”, “Відеоблоги та Кіберспорт”, а також “Інновації”.
Напрям “Інновації” став логічним продовженням бізнес-напряму. З нього спочатку виокремили практику бізнесу — “Стартапи”, а в цьому році відділили ще й філософію бізнесу, тобто все, що зачіпає прогнози на майбутнє та різноманітні інноваційні технології. Все, що стосується бізнесу та стратегій ми розділили на три блоки: загальний, стартапи та інновації».
«У нас немає обмежень щодо доповідачів. Хто хоче — той доповідає. Хто не хоче — той не доповідає. Грошей ми не платимо і зі спікерів теж грошей не беремо.»
- 2018: «Blockchain — це майбутнє»
«Кожен рік ми робимо iForum з думкою, що краще створити щось хороше відповідно до своїх можливостей, ніж говорити “зрада” та “все пропало”. Ми стараємось, і збираємо таких самих людей, які також намагаються щось робити. Щоб нашим дітям було комфортно в Україні і не соромно за неї.»
«iForum ювілейний — це величезний фаховий івент, який 10 років проводиться на волонтерських засадах силами представників найактивніших ІТ-компаній… Число відвідувачів iForum росте і цього року ми очікуємо 10 000. Зал напряму “Реклама” розрахований на 2 000 слухачів».
«З’явився трендовий напрям “Блокчейн”. Він охопить теми застосування технології блокчейн, криптовалют та нового інструменту із залучення капіталу ICO. А також напрям Digital Fun. Він акумулює всі теми цифрових технологій індустрії розваг: YouTube і стримери, онлайн-кінотеатри і радіостанції, кіберспорт і відеоігри.»
- 2019: «У точці «перепрограмування матриці»
«Світ знаходиться у точці, за якою «матриця зламається»: нас очікують величезні зміни у всій системі: від освіти до технологій. Це шалений світовий тренд, і про це будемо говорити у нашому новому напрямі — ”Майбутнє”.»
Ігор Новіков, ведучий напряму «Майбутнє»: «Світом керує конвергенція. Неможливо говорити про освіту без контексту технологій, бізнесу та суспільства. Водночас немає сенсу говорити про інновації, не розглядаючи питання радикальних змін в освіті. Скінчилась епоха знань в окремих підручниках… Саме тому цього року на основі напрямів “Інновації” та “Освіта” ми створили напрям “Майбутнє: технології, бізнес, освіта, суспільство”. Тут ми обговоримо усе, що формуватиме нашу дійсність найближчі 10 років.»
Дмитро Базилевич, ведучий напряму DigitalFUN: «У цифровому світі люди також шукають хліба й видовищ. І якщо “хліб” — це у напрямі “Бізнес”, як його ефективно продавати — в “Рекламі”, то за видовищами — велкам до DigitalFUN. Напрям про те, який кіберспорт нам потрібен, чим adult-індустія рухає прогрес і навіщо люди взагалі роблять відеоігри.»
Євген Шевченко, ведучий напряму «Реклама»: «Інтернет — найбільше медіа в нашій країні за рекламними бюджетами… Він стає головним каналом комунікації та продажів. Напрям “Реклама” присвячений новим рекламним технологіям, збільшенню ефективності вже відомих інструментів та креативу у рекламі.»
Денис Довгополий, ведучий напряму «Стартапи»: «Наш напрям збільшує тривалість до повного дня. Також, зросте кількість англомовних спікерів. Як завжди, ми сфокусуємось на 20-хвилинних доповідях.»
Сергій Корж, ведучий напряму «Технології»: «На iForum-2019 розглянемо найбільш трендові фреймворки та платформи, обговоримо нові підходи до побудови високонавантажених систем, а також — коли і як варто застосовувати технології машинного навчання та обробки природних мов.»
Арсеній Фінберг, ведучий напряму «CRM&Лояльність»: «Головний акцент цього року буде на практику в бізнесі. Розглянемо реальні кейси запровадження/використання crm/erp систем в українських компаніях.»
Нова реальність життя в пандемію
- 2021 «Світ змінився»
«За роки існування iForum став масовим майданчиком зустрічей друзів, колег, однодумців та конкурентів. Місцем, де народжуються ідеї, знаходять партнерів, діляться досягненнями. Ми вперше будемо говорити про майбутнє у розрізі практики. Наша мета — допомогти людям адаптуватися до змін та знайти нову стабільність для себе і своїх дітей.»
«Головний фокус — практичні поради з адаптації у контексті працевлаштування, добробуту і фінансів, здоров’я та самоосвіти».
«Тема цьогорічного форуму — трансформації. Пандемія змінила світ, і формат iForum — також. Конференція відбулася у НСК “Олімпійський”, з обмеженням кількості учасників усього до 5 000.»