18 июня 2021 Киев, НСК «Олимпийский», ул. Большая Васильковская, 55

Минулого року керівник напряму iForum Main Stage Олексій Мась закликав ІТ-спільноту до створення «нового інтернету» — децентралізованої незалежної саморегульованої структури, що буде керуватися користувачами на демократичних засадах. Що з цього вийшло? Про це — інтерв’ю із засновником та ідеологом проєкту.

— Чому ви вирішили створити нову соцмережу? В сьогоднішніх реаліях це досить складно

— Безперечно, але в суспільстві точно сформувався запит на таку мережу. Наша парадигма — «розподілена соцмережа», а зараз це не просто модна, але і нагальна тема, якщо проаналізувати події, що відбуваються в світі. Не так давно Марка Цукерберга викликали до Сенату, в урядів і людей все більше запитань до монолітних соцмереж. І тим, й іншим здається, що ними маніпулюють. І якщо уряди вкладаються в юристів та судові слухання з приводу соцмереж, то люди повинні вкладатися в соцмережі.

Такою була і наша політика від старту проєкту. Ми вважаємо внесок кожного важливим і хочемо залучити до фінансування багато людей. Так, у нас вже є свій список інвесторів, де можна подивитися, хто вклав і скільки. Будь-хто може приєднатися і стати частиною проєкту.

— У чому, на ваш погляд, основна проблема великих соцмереж?

— Користувачі великих мереж є заручниками цієї системи. Навіть якщо ти адміністратор спільноти, ти не можеш змінити ключові принципи, за якими функціонує мережа. Диктат мереж поширюється навіть на те, що правила взаємодії в спільноті спущені «зверху». До того ж якщо забанять спільноту, то ви втратите весь «бізнес». Чому бізнес? На мій погляд, спільноти — це бізнес, а значить, добре було б мати його незалежним і прозорим. Прозорим — оскільки користувач і організатор повинні розуміти принципи функціонування спільноти або хоча б алгоритми видачі інформації в стрічці.

— Що передбачає «прозорість»?

— Щоб механізми були відкриті, вони повинні бути опубліковані. Але зрозуміло, що це в принципі неможливо, тому що одразу після публікації механізмів видачі стрічки почнеться накрутка. І тут є два варіанти боротьби з цією проблемою:

  • ввести фізичні закони, коли завдяки принципу наростання ентропії та принципу збереження енергії складніше здійснювати накрутки;
  • ввести поняття Центрів Довіри / Центрів Сили.

Що це таке? Це якісь віртуальні центри, в яких акумулюється довіра. У кожного центру є «учасники», «керівництво» і навіть «власник». Оскільки у кожного центру є «власник» — ми продаємо ідентифікатори. Так, отримавши ідентифікатор, ви можете розгорнути на ньому діяльність з формування довіри, яку ви хочете. Про Центри Сили і про те, як стати власником такого Центру можна почитати тут.

— На яких ще принципах ви будуєте нову соцмережу?

— Два основних принципи крафтових соцмереж — незалежність і різноманіття.

Незалежність передбачає, що кожна спільнота працює окремо за своїми правилами. Як засновник спільноти, ви можете поставити код на свій сервер, випустити свій додаток і забезпечити максимальну незалежність. Ми прагнемо виробити такі базові правила, які не дозволять нам як авторам та ідеологам системи як-небудь і коли-небудь зазіхнути на вашу спільноту.

Різноманіття. Згідно з ідеологією крафтових мереж, у будь-якого суспільства є свій світ. Тому наш конструктор налаштовується і кожна спільнота напрацьовує свої правила. Це складніше, ніж звичайний конструктор, зате набагато цікавіше. Різноманіття правил дозволяє мережі вдосконалюватися, хороші правила повинні запозичуватись, а невдалі — відмирати.

Ще два впроваджених принципи крафтових соцмереж — експертність і зв’язністьЕкспертність передбачає захищений експертний простір всередині мережі, де експерти відчувають себе комфортно і де їхній експертний статус захищений. Зв’язність передбачає зв’язок кожної спільноти з іншими.

— В якому стані реалізація цього проєкту сьогодні?

— Крафтового мережі — технологічна та ідеологічна компанія. Ми розвиваємося в обох напрямках. З точки зору технологій — нарощуємо прототипи. Їх спочатку планувалося 5, тому що важлива різноманітність. У якийсь момент їх раптом стало 15. Правда, деякі з них все ж зійшли з дистанції і на сьогодні в роботі знаходиться 9 прототипів. Зауважу, що ми не прагнемо завчасно виходити в продакшн, тому що на ранніх стадіях можна створити хибне уявлення про продукт. По суті, зараз це внутрішні тести і тести на розібраному продукті. Ми хочемо зрозуміти, чи будуть непідготовлені користувачі користуватися кожним з продуктів.

З точки зору нарощування ідеологічної компоненти мережі ми зробили багато. У нас є близько 50 Центрів Сили з власниками. І кожен з них має свій домен (вони зараз пронумеровані). Кожен з Центрів Сили — це центр прийняття рішень. У складних ситуаціях (наприклад, бан облікових записів Дональда Трампа) спільноти можуть діяти незалежно і не покладатися на адміністрацію. Наше завдання — зробити адміністрацію не монопольним центром ухвалення рішення. Ми лише даємо софт, а центри діють самостійно, користуючись IP-адресами і доменами.

— Можна детальніше про технологічні аспекти?

— Робота з прототипами — тривалий і не дуже керований проєкт. Ми хочемо масштабувати прототипи, вірніше, ті з них, які отримають хороший відгук при великій кількості користувачів, на кілька тисяч аудиторії. Поки виграють прості прототипи, і ми раді таким проміжним результатам, адже це робить проєкт лаконічним, красивим.

Загалом відбувається протистояння програмістів і користувачів. Перші намагаються мінімально наростити функціонал, другі — радикально спростити механіку. Поки користувачі перемагають.

— А якщо копнути в сторону ідеології?

— Ідеологія в цьому питанні — базова платформа. І ми її розвиваємо так само ретельно, як і технології. І основа основ, як я вже говорив, це різноманіття, розподіленість. Тому що один механізм в реалізації буде завжди вразливим, тоді як співдружність систем — це стійка структура.

— Тому і Центри Сили?

— Так. В рамках розширення цієї розподіленості ми вигадали концепцію доменів Нового Інтернету (Центрів Сили, Центрів Племен, Point of Tribe), які можуть налаштувати спілкування з іншими Центрами. Кожен з Центрів може містити в собі записи на 100 людей і делегувати їм особливі повноваження. За цим лінком ви можете подивитися правила створення і бронювання Центрів. Цей процес зараз йде досить активно, так що вже заброньовано близько 50 центрів. Але поточна нумерація відкрита до 1000, тому місця ще є. 

Після того, як будуть зайняті всі 1000 Центрів ми отримаємо систему взаємодії на 100 000 людей, що вже непогано — це невелике місто. До того ж відносини між користувачами цієї системи будуть особливі. Філософія проєкту виділяє особисте підґрунтя, де кожна особистість краще «підсвічена». Ви можете бути учасником не одного Центру, а декількох, і взаємини між Центрами роблять цю систему багатовимірною.

— Як зараз розвиваються крафтові мережі?

  1. Децентралізація (p2p-мережі та протоколи між островами)
  2. Довірча мережа (на запрошення та інше)
  3. Парламент мережі. Центри прийняття рішень.

Ми розгорнули Центри Сили, як своєрідний парламент нової мережі. По суті це користувачі, які створили свої Центри Довіри. Кожен з Центрів може включати до 100 осіб, які приймають рішення.

Ми також запустили окремий Youtube-канал, де публікуємо відеозвіти та новини крафтових мереж.

Окрім цього, долучитися до крафтових мереж можна:

  • ставши мікроінвестором, а перелік інвесторів ми публікуємо онлайн;
  • ставши учасником мозкових штурмів про крафтові мережі — для реєстрації достатньо написати мені, як організатору, на Facebook;
  • виконати інструкцію з отримання домену (Центру Сили) в новій системі;
  • слідкувати за інформацією на сайті крафтових мереж, якій ми саме запускаємо.

Организовано усилиями волонтеров компаний

Спонсоры и партнеры 2021

Титульный спонсор
Генеральный спонсор
Спонсор Main Stage
Спонсор зала «Интернет-технологии»
Спонсор зала «Будущее»
Спонсор зала «Реклама и продвижение»
Спонсор Города Будущего
Книжный партнёр
Строительный партнёр
Relax-партнёр
Автомобильный партнёр
Премиальный партнёр
по онлайн-маркетингу
Спонсор
Спонсор
Логистический партнёр
Технологический партнер
Digital-партнёр
Инвестиционный партнёр
Полиграфический партнер
Водный партнёр
Технический партнёр
Медицинский партнер
Партнер рассылки
Cпонсор

Инфопартнеры 2021

Генеральный информационный партнёр